Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2008

ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΙΚΗ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ


Απέναντι από το κτίριο του σχολείου μας πριν λίγα χρόνια υψώθηκε ένα οικοδόμημα, στο οποίο στεγάστηκε σύγχρονο οδοντιατρικό κέντρο. Στο πεζοδρόμιο χάριζαν τον ίσκιό τους στους περαστικούς δυο πελώρια δένδρα, τα οποία έπρεπε να κοπούν για χάρη της οικοδομής. Πώς τραγουδούσε παλιά ο Χάρι Κλυν,
"...κόφτε τα δέντρα που μου κλείνουν τα ντουβάρια..." !
Φαίνεται όμως ότι κάποιος είχε τη φαεινή ιδέα να μην κοπούν τα δένδρα σύρριζα.Άφησαν λοιπόν τον κορμό και τότε έπιασαν δουλειά επί τόπου οι ξυλογλύπτες. Και ιδού το αποτέλεσμα!
Δυο πελώρια χέρια αγκαλιάζουν τον πυρσό,

ενώ στο δεύτερο κορμό τον πυρσό πλαισιώνουν μια πένα κι ένα εργαλείο, ένα κλειδί. Ο συμβολισμός "μόρφωση" και "δουλειά" είναι ολοφάνερος.

Ισως τα δημιουργήματα να μη διεκδικούν δάφνες καλλιτεχνικές, ίσως θυμίζουν πρωτόγονα ξόανα, αλλά θεώρησα πολύ πρωτότυπη την έμπνευση να μετατραπούν οι κορμοί σε ξυλόγλυπτα του πεζοδρομίου. Βέβαια τώρα έχουν ξεθωριάσει κάπως τα χρώματα, αλλά η εικόνα τους στολίζει ακόμα την είσοδο του κτιρίου.
ΥΓ. Η ανάρτηση προέκυψε με αφορμή πρόσφατη ανάρτηση της δικής μας καλλιτέχνιδας του δρόμου, της roadartist.
-Καλλιτέχνιδά μας,σ'ευχαριστώ θερμά για την ιδέα!

57 σχόλια:

  1. Καλημέρα Vad μου,
    πολύ ενδιαφέρουσα αυτή η ιδέα με τα ξυλόγλυπτα. Καλύτερα βέβαια θα ήταν τα ίδια τα δέντρα με το πράσινο τους, αλλά από το ολότελα, καλή και η Παναγιώτενα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μερόπη μου, παράλειψή μου που δεν έβαλα φωτογραφία με το βάθος του δρόμου,για να δείτε τα άλλα βαθύσκια δέντρα,το Χαρτούμ έχει αρκετό πράσινο,μεγάλα πάρκα και συστοιχίες δενδρων στους δρόμους,μάλλον κατάλοιπο του σχεδιασμού του κέντρου της πόλης από την έποχή των Αγγλων ακόμη.
    Καλη Κυριακή να περάσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Vad μου, όχι ψυχή μου εμείς ή τα κόβουμε τα δέντρα ή τα καίμε...δεν έχουμε άλλη επιλογή ή μέση λύση...

    Πολύ μου αρέσει τουτη η καλλιτεχνική έκφραση

    Καλή Κυριακή!

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα συμφωνήσω με την meropi , αλλά έστω και έτσι ωραίο φαίνεται.

    όσο για εδώ, κόβουμε δέντρα νύχτα παντού και όπου είναι επικίνδυνα για οδηγούς ή κάτι τέτοιο μας πιάνει ευαισθησία.

    ανάποδοι άνθρωποι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εντυπωσιακή η έμπνευση και το αποτέλεσμα, μα ο συμβολισμός πάνω απ' όλα…

    Την καλημέρα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γλαρένια μου,πραγματικά σημασία δεν έχει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, όσο η ιδέα,βέβαια να προσθέσω ότι οι ντόπιες φυλές σίγουρα κουβαλούν μέσα τους καταβολές από τέτοιες απλές δημιουργίες.
    Καλή Κυριακή και σε σένα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. matrix,φίλε μου σε κόψιμο δένδρων και κάψιμο δασών λίγοι μας φτάνουν, σε προστασία δε....,εκεί είναι που δε μας πιάνει κανείς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. jamanfou, η ερμηνεία των συμβόλων προσωπική,κάθε δημιουργημα επιδέχεται και άλλες αναγνώσεις οπωσδήποτε.
    Καλό κυριακάτικο απομεσήμερο νάχεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Eγώ σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση! Γνώση και δουλειά..τι καλύτερος συμβολισμός..
    Πολύ μου άρεσαν αυτές οι εμπνεύσεις!! Είναι αυτές οι μικρές καθημερινές πράξεις (όπως η ξυλογλυπτική.. στο δρόμο) που κάποιος την έκανε, και προσφέρε ένα ερέθισμα για σκέψη, μια αφορμή για να ξεκουραστεί το μάτι.. όλων των περαστικών..!
    Ξέρεις κάτι vad?..Είναι κάτι μέρες που ξυπνάς με μία περίεργη διάθεση..., έτσι κάπως αισθάνομαι και εγώ σήμερα, και πραγματικά η ανάρτηση σου ..μου έδωσε πολύ χαρά..Να είσαι καλά, καλή Κυριακή!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. vad, καλό μεσημέρι.

    Μου άρεσε το θέμα σου , λαική τέχνη και κάποιος συμβολισμός ( μόρφωση και εργασία-μακάρι να υπήρχε και αντιστοιχία!).
    Ξυλογλυπτική σε κάποιο δρόμο του Σουδάν.
    Ξυλογλυπτική - πανάρχαια, αρχέγονη, λαική τέχνη, που και στην πατρίδα μας είχε μεγάλη άνθηση.
    Στην πατρίδα μου δε, ευρύτερα Ηπειρος, στο Μέτσοβο και δεί στους Σαρακατσαναίους έχει πολύ μεγάλη παράδοση στην τέχνη αυτή και μάλιστα τη διαδώσανε στα Βαλκάνια, Μ.Ασία, Συρία, Αίγυπτο ...

    Υ.γ. " Λες οι Ηπειρώτες την ξυλογλυπτική ,να την μεταλαμπαδεύσαν και εκεί( Σουδάν¨)";

    Ειπώθηκε με δόση χιούμορ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. poli omorfa ta glipta!!kai bravo sautous pou eixan tin ebneusi na to kanoun!filia kai kalo mesimeri!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Roadaratist,φαίνεται πως κρατάει μέσα τους η συνηθεια,η αναγκη καλλιτεχνικής έκφρασης,δεν ξέρω,να σκαλίσουν το ξύλο,τόχω δει και σ'άλλες συνοικίες της πόλης,αλλά δεν κατόρθωσα να το φωτογραφίσω.
    Θυμίζω ότι κι εμείς συνηθίζουμε να σκαλιζουμε τ'ονοματάκι μας στα δέντρα,ως απλή εκφραση συναισθημάτων!
    Καλό κυριακάτικο απόγεμα ναχεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. doraF,Εχω γνωρίσει εδώ Ελληνες ηπειρώτικης καταγωγής,λες ,τεχνίτες γκλίτσας από κρανιά να μετέφεραν την τέχνη του σκαλίσματος ξύλου εδώ; :))))))
    Καλο κυριακάτικο απόγεμα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Leviathan,φίλε καλό απόγεμα στην όμορφη Καβάλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δέντρα ...ψωριάρικα Vs εμπνευσμένες δημιουργίες = 1-0

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. φανταστικα εεεεε..

    αυτα ξυλινα πολυ μουαρεσουν και γενικα στο σπιτι εχω διαφορα τετοια κυριως σε πολυ σκουρο καφε απο μασκες μεχρι ακοθοριστα σχεδια

    αυτα εδω θα τα πουλαγε καποιος πολυ ακριβα ...

    φιλια
    φιλαρακιιιιιιιιιιιιιιιιι ΜΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πολύ καλή ιδέα! τουλάχιστον έμειναν εκεί και τα απομεινάριά τους ξαναγεννήθηκαν και έδωσαν ψυχή σε κάτι άλλο, όπως αυτά τα δύο έργα τέχνης!
    Μπράβο σου που μας το παρουσίασες vad!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Είσαι διορισμένος στο Σουδάν; Ή απλός μετανάστης;
    Πώς είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Πολύ έξυπνη ιδέα απο το να κόβουμε δένδρα γιατί μας χαλανε τη θέα ή εμποδίζουν επεκτάσεις κτιρίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος26/10/08, 8:12 μ.μ.

    ομορφη ιδεα, και εμπεριεχει και μηνυμα. αφου δε γινοταν αλλιως, τουλαχισοτν την εκμεταλλευτηκαν ομορφα. εδω μου φαινεται μεγαλη η πιθανοτητα να παρεμεναν δυο παραιτημενοι κορμοι δεντρων...
    καλησπερα Vad

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. phlou...flis,φίλε Φλου...,έχεις δίκιο,θυμήθηκα και την ανάρτησή σου με τα καμμένα και τα ξεραμένα.
    Καλό σου βράδυ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. skouliki μου, οι ντόπιοι τον άφησαν στη θέση του,εγώ να μεταφέρω ολόκληρο κορμό στην Ελλάδα για να τον πουλήσουμε; :))))))
    Πρέπει να είσαι πολύ καλή εμπόρισσα!

    Γεια και σε σένα φιλαράκιιιιι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. marianaonice,Μαριάνα μου,σκέφτεσαι τοσα δεντρα που καταστρέφονται στην Ελλάδα χωρίς κανέναν έλεγχο να τα μετατρέπαμε σε ξόανα;Οι ξυλογλύπτες θα κάνανε χρυσές δουλειές!Βέβαια κάνουμε και κάτι χειρότερο,απλά τα καίμε!Είπαμε,να μη μας κλείνουν τα...ντουβάρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. spyros vlahos,Φίλε Σπύρο,ειμαι αποσπασμένος στο Ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο Χαρτούμ,δεν κατέχω το αθλημα της παραπομπής σε παλιότερες αναρτήσεις μου,αν ανατρέξεις στην πρώτη ανάρτηση θα δεις λεπτομέρειες,άλλωστε ήσουν από τους πρώτους επισκέπτες μου και σ'ευχαριστώ γι αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Λεοντόκαρδέ μου,στην Ελλάδα έχουμε επιδοθεί από χρόνια στο σπορ της καταστροφής του περιβάλλοντος,φυσικού και τεχνητού,πού να προλάβεις να κάνεις ξυλόγλυπτα στο δρόμο,θα σε προλάβουν αντιπαροχές, οικοπεδοφάγοι,καταπατητές,τραπεζάκια έξω,ικανοί ολοι αυτοί να κάψουν και τις πέτρες,ψέμματα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. lifewhispers,Ψυθιροπουλα μου,στην Ελλάδα ούτε τον κορμό δε θ'άφηναν απ΄το φόβο μήπως ξαναφυτρώσει το δένδρο,έτσι δεν είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. ειμαι τοσο καλη οσο εισαι και εσυ ομορφος !!!..

    ε δεν εννοουσα τον συγκρκριμμενο ας γινοταν και σε samall size

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. skouliki μου,για το πρώτο εκτιμώ την ταπεινοφροσύνη σου,για το δευτερο δεν το συζητάμε,τώρα το samalle size,επειδή τα αγγλικά μου είναι επιπέδου "άσε καλύτερα!" ,με πήγε κάτι σε σάμαλι! :)))))))
    Καλή εβδομάδα και relaxe....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. skouliki, ρε ο αστυνόμος Σαϊνης,άργησα αλλά τόπιασα το....υπονοούμενο!Μάλλον small ήθελες να γράψεις,έτσι;
    -Οχι,μωρέ ,δεν είναι τέχνη,χοντροκομμένα πράματα είναι,ειδικά τα ξυλόγλυπτα,κάτι λένε τα ελεφάντινα,αλλά τώρα τελευταία τα απαγορεύουν σ'όλη την Αφρική,γιατί παράγινε το κακό!Πάντως να ξέρεις όλα αυτά που αγοράζεις στην Ελλάδα από πλανόδιους αφρικανούς-απο πού είσαι ρε φίλε;Παναγκιώτης από Καλαμάτα!-κατασκευάζονται στην Κένυα και διακινούνται σ'ολη την Αφρική ως παραδοσιακά κάθε χώρας,πως λέμε,κινέζικα τσολιαδάκια,έτσι ακριβώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Eιδες ειδες τι κανει η Αρτιστα μας με τις εμπνευσεις της?
    Μεταλαμπαδευει την φλογα και τα ενδιαφεροντα της και σε αλλους.
    Καλα την λεω εγω Θρυαλιδα!

    Φιλια πολλα
    αντε και αερακι απο το Ιονιο στο μακρυνο Σουδαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. faraona,να μια άλλη λειτουργικότητα του μπλόγκινγκ,αντλούμε έμπνευση ο ένας απ'τον άλλο!
    Ο αέρας του Ιονίου ευπρόσδεκτος , αν και παραδόξως φ΄ετος εδώ η ζέστη άρχισε να σπάει νωρίς.

    Καλή εβδομάδα νάχεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ομολογώ ότι δεν κατάλαβα γιατί ενοχλούσαν τα φύλλα κι όχι οι κορμοί...

    Πάντως η ιδέα είναι εξαιρετική και πολύ πρωτότυπη! Το αστικό περιβάλλον συχνά το υποτιμούμε, αλλά μπορεί να είναι πολύ ευεργετικό για την καλή ψυχολογία των ανθρώπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Μου αρέσουν πολύ τα αφρικανικά ξυλόγλυπτα. Δεν ήξερα ότι υπάρχουν και στο δρόμο. Εξαιρετικά ενδιαφέρον! Και ο συμβολισμός!
    Καλή επέτειο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. ikor,τα δέντρα ήταν τόσο μεγάλα,που κάλυπταν μέρος του οικοδομήσιμου χώρου.
    Ως ιδέα καλή,την είδα και σ'αλλες γειτονιές στο Χαρτούμ.
    Καλή μέρα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Αγάπη,καλη σου μέρα,χωρίς να διεκδικούν βέβαια καλλιτεχνικά βραβεία,έχουν μια απλότητα και μια εκφραστικότητα που τη βλέπει κανείς και στην καθημερινότητά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. leviathan,
    και τη δική μου καλημέρα,μια ώρα μπροστά από την Ελλάδα τώρα!Μας μπερδεύει λίγο τώρα η διαφορά αλλά θα το συνηθίσουμε και πάλι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Δικέ μου, σε ζηλεύω, ριζωμένος καθώς είμαι στη γεννέτειρά μου.
    Τι ειδικότητα έχεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Κρίμα να κόβεται δέντρο
    για να φυτευτεί τσιμέντο.
    Η ατάκα του Χάρρυ Κλυν μου θύμισε
    φίλο μου συνάδελφό σου φιλόλογο
    που έφυγε πριν 10 μέρες για Γερμανία
    με απόσπαση σε Ελληνικό Γυμνάσιο
    Καλή ώρα και καλή δύναμη
    και στους δυό σας ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Καλησπέρα ΕΡΑ 5!!!!!!Τι καιρό κάνει εκει;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Προσωπικά το βρίσκω εκπληκτικό έργο τέχνης και μ'αρέσει πολύ η ιδέα! Καλό σου βράδυ Vad!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Spyros vlahos,Γειά σου Σπύρο,κατά καλή συμπτωση,την απάντηση την έδωσε και o Side21,φιλόλογος είμαι,τόχω δηλώσει και στο προφίλ μου.
    Εντάξει,4000 χλμ μακριά απ'το σπίτι μου,δεν μπορώ να πώ ότι με...ζηλεύω :))))
    Καλημέρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. side21,λες να έχουμε και γερμανομπλόγκερ;
    -Ε,για τα δέντρα,ασε,όπου τα βρούμε τα κόβουμε,και μετά περιμένουμε να μεγαλώσουν τα μικρούλια που φυτεύουμε δήθεν ως προσπάθεια αναπλήρωσης,καλά κρασιά δηλαδή... Καλημέρα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. νανά τσούμα,και σου το φύλαγα για εκπληξη,αλλά ας το πάρει το ποτάμι:Είναι εδώ ο Αυγερόπουλος του Εξάντα,κάτι ετοιμάζει για εδώ,σούστειλα χαιρετίσματα,αντε,σου τα στέλνω κι απ'το μπλογκ :)))
    -Ο καιρός μας πάει καλά φέτος,δρόσισε νωρίς,η πισίνα μετά το μεσημέρι είναι κρύα,άρα ξεκίνησε κάπως και ο δικός μας χειμώνας .
    Καλή σου μέρα,Νανά μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. maria tzirita,ως ιδέα καλη,ακόμα καλύτερα βέβαια,και σ'αυτό συμφωνείς σίγουρα,να μην κοβονταν τα δέντρα.Στις φωτογραφίες στο βάθος φαίνονται λίγο τα πελώρια δέντρα στο δρόμο,οπότε καταλαβαίνεις το μέγεθος αυτών που έγιναν ξυλόγλυπτα.
    Καλή σου μέρα,Μαρία μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. ναι αυτο ηθελα να πω


    εμενα μου αρεσουν παντα ολα αυτα τα καπως αοριστα αμορφα ..ξυλινα σιδερενια ..κατι ..σαν..αντικειμενα τεχνης

    ειναι να μην δεις το σπιτι μου εχει μια αποψη στο κουλο θα ελεγα

    κουλτουρα ειναι μια πολυ πολυ υποκειμενικη λεξη με περιεργα αποτελεσματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. skouliki μου,Δε θα τόλεγα καθόλου "κουλό" να μαζεύεις πράγματα που σ'αρέσουν,αρκεί να μη χαλάς τις συλλογές σου,είναι συμβουλή παθόντος αλλά αργά μαθόντος.
    Τρεις χιλιάδες γραμματόσημα,(ας ήταν και σφραγισμένα-ήταν ωραία συλλογή),χάθηκαν σε μια πολύ παλιά μετακόμιση.
    Τετρακόσια εικοσάρικα-Ποσειδώνες(τάχεις ακουστά;αποσύρθηκαν γύρω στο 1972)ξοδεύτηκαν,ενώ μπορούσα να τα φυλάξω,σήμερα θα ήταν περιουσία ολόκληρη.
    Κράτα λοιπόν ό,τι συλλέγεις...



    Καλό μεσημέρι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Φοβερή ιδέα! :D Να 'σαι καλά που μας το είπες! Καλημέρα :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Καλησπέρα VaD,

    Εγώ το βρηκα πολύ πρωτοποριακή και έξυπνη ιδέα και ως έργο τέχνης είναι πολύ αξιόλογο. Τουλάχιστον αισθητικά εμένα μ' αρέσει!

    Διάβασα και αυτό που έγραψες για την εκπομπή του "Εξάντα". Να ενημερώσεις τι ακριβώς αφιέρωμα ετοιμάζει και φυσικά αν και αν και πότε θα προβληθεί (αν σας έχουν πει βεβαια).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. ί να δημιουργήσει ο άνθρωπος από τα πιο απλά υλικά.. να μου πεις απο τα πιο απλα υλικά γίνονται τα πάντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Μαρία, καλησπέρα από πολύ - πολύ μακριά.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. ndn,είδα περισσότερο ότι μέσα απ'την καταστροφή εκφράστηκε μ'αυτό τον τρόπο η τέχνη.
    Ο Αυγερόπουλος θα κάνει ρεπορτάζ για τη χώρα και η εκπομπή θα προβληθεί τον Ιανουάριο.

    Κίτρινη...καλησπέρα:))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. pinelopi t.,Πηνελόπη μου,εχουν συνηθίσει οι άνθρωποι ίσως λόγω της ανέχειας να μην πετάνε τίποτα,έτσι πιθανόν προέκυψε και η μετατροπή του κορμού σε υπαίθριο ξυλόγλυπτο,έτσι απλά..
    Την καλησπέρα μου από το σχετικά δροσερό Χαρτούμ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Ανώνυμος29/10/08, 4:54 μ.μ.

    πολύ όμορφα τα ταξίδια μέσα από το blog σου. ωραία δουλειά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. evlahos,σ'ευχαριστώ πολύ για τον καλό σου λόγο,νασαι καλά,
    καλό βραδάκι νάχεις,
    Καλωσόρισες,θα τα λέμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. Μη νομίζεις οτι δε σε διαβάζω ε ;
    Προτιμώ ξυλογλυπτική απο σκέτο κούτσουρο ή ενα τίποτα.
    Μου αρέσει η δημιουργία, πάντα μου άρεσε. Δεν ειναι άσχημα τα ...τοτέμ !
    Μια χαρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. tzonakos,όχι βρε φίλε,μόνο στο σχολείο μετράω απόντες,αλίμονο :)))
    Νασαι καλά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή