Δεν είχα παρακολουθήσει ποτέ μέχρι τώρα παράσταση της Ελένης του Ευριπίδη.Ευκαιρία λοιπόν να τη δούμε στο αρχαίο θέατρο του Δίου με΄΄υποκριτές΄΄ το Θοδωρή Αθερίδη-Μενέλαο,τη Σμαράγδα Καρύδη-Ελένη,το Γιώργο Καπουτζίδη-Θεονόη,το Γιάννη Βούρο-Θεοκλύμενο.
Η υπόθεση βασίζεται σε μια διαφορετική εκδοχή του μύθου της Ελένης:Η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία,αλλά το είδωλό της!Η πραγματική Ελένη μεταφέρθηκε από τον Ερμή με εντολή του Δία στην Αίγυπτο,στο παλάτι του βασιλιά Πρωτέα!Αρα ο πόλεμος στην Τροία ήταν μια απάτη!
Αν λάβουμε υπόψη μας τη χρονολογία της πρώτης παράστασης (412πΧ-Ο πόλεμος Αθήνας -Σπάρτης συνεχίζεται παρά τις τεράστιες καταστροφές που έχει προκαλέσει),αντιλαμβανόμαστε το μήνυμα του ορθολογιστή Ευριπίδη:οι μύθοι καταρρέουν,οι θεοί μας εξαπάτησαν,οι συμφορές του πολέμου χτυπούν τους πάντες,νικητές και ηττημένους!
Ε,λοιπόν,κανένα από τα παραπάνω μηνύματα δεν πέρασε στην παράσταση!Η Ελένη του Ευριπίδη παρουσιάζει καποια ιδιαιτερότητα.Ενυπάρχει σ'αυτήν και το κωμικό στοιχείο,το οποίο επικεντρώνεται κυρίως και στο Μενέλαο-ζητιάνο και στο Μενέλαο-ήρωα.Ο στόχος του ποιητή ολοφάνερος:Με την γελοιοποίηση του ήρωα απομυθοποιεί 'ο,τι καλλιέργησαν οι μύθοι:πόλεμο,παραμύθια,θεούς!Ο σκηνοθέτης Αθερίδης επέλεξε να περάσει το κωμικό στοιχείο και στους υπόλοιπους ρόλους,με αποτέλεσμα να παρουσιάσει μια κακέκτυπη απομίμηση κωμωδίας του Αριστοφάνη.Ο ίδιος ως Μενέλαος κρατήθηκε σε καλό επίπεδο,η Σμαράγδα ώρες-ώρες νόμιζε πως έπαιζε την Ντάλια,ο Καπουτζίδης -μάντισσα Θεονόη, ενα μείγμα καμπαρετζίδικης Ανατολής και μινωικού Πρίγκιπα με τα Κρίνα,αφού γελοιοποίησε τη μάντισσα,έδωσε δείγμα των δυνατοτήτων του όταν η Θεονόη ανακοίνωνε την απόφασή της να βοηθήσει την Ελένη και το Μενέλαο.Σε επίπεδο κωμικού περισσότερο κινήθηκε και ο Βούρος-Θεοκλύμενος.
Αν έβλεπε κανείς την παράσταση σαν μια ελαφρή κωμωδία,οπωσδήποτε άρεσε και μάλιστα πολύ,αν κρίνω από το γέλιο στις κερκίδες,όμως οι περισσότεροι θεατές έβλεπαν την Ντάλια και το Σπύρο του Παρά Πέντε και όχι την Ελένη του Ευριπίδη.Υπεύθυνοι γι αυτό οι συντελεστές της παράστασης που με το εγχείρημά τους προσπάθησαν να εξαργυρώσουν την τηλεοπτική επιτυχία τους.Αθερίδης,Σμαράγδα,Καπουτζίδης είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει η σύγχρονη κωμική σκηνή,ας διάλεγαν μια κωμωδία να ξεδιπλώσουν το αναμφισβήτητο ταλέντο τους,όχι τραγωδία,όχι την Ελένη του Ευριπίδη!Κρίμα....
Πηγές:α)η προσωπική μου αποψη ως θεατή
β)ΑLBIN LESKY,Iστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας
Η υπόθεση βασίζεται σε μια διαφορετική εκδοχή του μύθου της Ελένης:Η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία,αλλά το είδωλό της!Η πραγματική Ελένη μεταφέρθηκε από τον Ερμή με εντολή του Δία στην Αίγυπτο,στο παλάτι του βασιλιά Πρωτέα!Αρα ο πόλεμος στην Τροία ήταν μια απάτη!
Αν λάβουμε υπόψη μας τη χρονολογία της πρώτης παράστασης (412πΧ-Ο πόλεμος Αθήνας -Σπάρτης συνεχίζεται παρά τις τεράστιες καταστροφές που έχει προκαλέσει),αντιλαμβανόμαστε το μήνυμα του ορθολογιστή Ευριπίδη:οι μύθοι καταρρέουν,οι θεοί μας εξαπάτησαν,οι συμφορές του πολέμου χτυπούν τους πάντες,νικητές και ηττημένους!
Ε,λοιπόν,κανένα από τα παραπάνω μηνύματα δεν πέρασε στην παράσταση!Η Ελένη του Ευριπίδη παρουσιάζει καποια ιδιαιτερότητα.Ενυπάρχει σ'αυτήν και το κωμικό στοιχείο,το οποίο επικεντρώνεται κυρίως και στο Μενέλαο-ζητιάνο και στο Μενέλαο-ήρωα.Ο στόχος του ποιητή ολοφάνερος:Με την γελοιοποίηση του ήρωα απομυθοποιεί 'ο,τι καλλιέργησαν οι μύθοι:πόλεμο,παραμύθια,θεούς!Ο σκηνοθέτης Αθερίδης επέλεξε να περάσει το κωμικό στοιχείο και στους υπόλοιπους ρόλους,με αποτέλεσμα να παρουσιάσει μια κακέκτυπη απομίμηση κωμωδίας του Αριστοφάνη.Ο ίδιος ως Μενέλαος κρατήθηκε σε καλό επίπεδο,η Σμαράγδα ώρες-ώρες νόμιζε πως έπαιζε την Ντάλια,ο Καπουτζίδης -μάντισσα Θεονόη, ενα μείγμα καμπαρετζίδικης Ανατολής και μινωικού Πρίγκιπα με τα Κρίνα,αφού γελοιοποίησε τη μάντισσα,έδωσε δείγμα των δυνατοτήτων του όταν η Θεονόη ανακοίνωνε την απόφασή της να βοηθήσει την Ελένη και το Μενέλαο.Σε επίπεδο κωμικού περισσότερο κινήθηκε και ο Βούρος-Θεοκλύμενος.
Αν έβλεπε κανείς την παράσταση σαν μια ελαφρή κωμωδία,οπωσδήποτε άρεσε και μάλιστα πολύ,αν κρίνω από το γέλιο στις κερκίδες,όμως οι περισσότεροι θεατές έβλεπαν την Ντάλια και το Σπύρο του Παρά Πέντε και όχι την Ελένη του Ευριπίδη.Υπεύθυνοι γι αυτό οι συντελεστές της παράστασης που με το εγχείρημά τους προσπάθησαν να εξαργυρώσουν την τηλεοπτική επιτυχία τους.Αθερίδης,Σμαράγδα,Καπουτζίδης είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει η σύγχρονη κωμική σκηνή,ας διάλεγαν μια κωμωδία να ξεδιπλώσουν το αναμφισβήτητο ταλέντο τους,όχι τραγωδία,όχι την Ελένη του Ευριπίδη!Κρίμα....
Πηγές:α)η προσωπική μου αποψη ως θεατή
β)ΑLBIN LESKY,Iστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας
Ναι όπως τα λες είναι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι πιστεύω όμως δεν την έχω δει την παράσταση αλλά όπως την περίγραψες και εγώ θα πίστευα ότι έβλεπα Ντάλια και Σπύρο από παρα πέντε!!
Εγώ την Ελένη του Ευριπίφη την έχω διδαχτεί μόνο στο σχολείο κια ξέρω πάνω κάτω λίγα πράγματα!!
Δεν πήγα να δω την παράσταση γιατί "μυρίστηκα" πως κάπως έτσι θα έχουν τα πράγματα. Ωραίο ριβιού! ;)
ΑπάντησηΔιαγραφή...Για ένα πουκάμισο αδειανό
για μιαν Ελένη..
blooded girl,καλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάλυση της Ελένης στο σχολικό βιβλίο είναι καταπληκτική,ήταν πολύ δύσκολη η διδασκαλία,γιατί,ανάμεσα στα άλλα, έπρεπε να κατανοήσουν τα παιδιά πώς λειτουργεί το κωμικό στοιχείο μεσα στη συγκεκριμένη τραγωδία.Προφανώς ούτε ο Αθερίδης το κατανόησε (ή δε θέλησε να το κατανοήσει),αδιανόητο για θεατράνθρωπο της δικής του αξίας.
Καλό μηνα....
Του κανενός το ρόδο,αν ο μακαρίτης Σεφέρης παρακολουθούσε την παράσταση,θ'αναρωτιόταν μεγαλοφώνως,Μα απ'αυτό το έργο εμπνεύστηκα τη δική μου Ελένη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκείνον τον καημένο τον Τεύκρο(Ανδρέας Νατσιός)ήταν να τον λυπάται η ψυχή σου!Εμοιαζε σαν τους υπηρέτες του Τρυγαίου στην Ειρήνη!
-τ΄είναι θεός;τι μη θεός;και τι τ΄ανάμεσό τους;Η εναγώνια αναζήτηση του ανθρώπου ούτε που ακούστηκε,μπροστά στο γέλιο που προκαλούσαν οι κωμικές κινήσεις του ακολούθου του Μενέλαου!Και την ευθύνη γι αυτό δεν την έχει το κοινό!
Καλό μήνα...
Αν και δεν έχω δει τη συγκεκριμένη παράσταση, εντούτοις συμφωνώ με τα περισσότερα που γράφεις και ιδίως με το ότι Αθερίδης, Καρύδη, Καπουτζίδης κλπ δεν είναι και οι πλέον κατάλληλοι να παίξουν αρχαία τραγωδία.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου,Μερόπη!Και ειδικά τη συγκεκριμένη για την οποία οι πιο ειδικοί από μας τους απλούς θεατές ακόμα δυσκολεύονται να την κατατάξουν στην τραγωδία ή στην κωμωδία!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα δω τη Σμαράγδα πχ Λυσιστράτη στην ομώνυμη κωμωδία και το Θοδωρή Κινησία ή Δικαιόπολη στους Αχαρνής,είμαι σίγουρος ότι θα τάβγαζαν πέρα με το αναμφισβήτητο ταλέντο τους!Όμως στην Ελένη αδίκησαν τους εαυτούς τους!
Καλό σου βράδυ,Κυπραία μου...
Πολυ μου άρεσε που μετέφερες την άποψή σου για την παράσταση. Είναι μια ακόμη ενδιαφέρουσα πλευρά του blogging.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασιλη σου εστειλα μεϊλ , περιμένω απάντηση . ΚΑλο βράδυ
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις δίκιο στο οτι η παράσταση αυτή, ίσως να είναι κάτι σαν παρωδία αντι για τραγωδία. Δεν δίνει το αίσθημα και τα μυνήματα που η πραγματική τραγωδία θα πρεπε να δώσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι γω να την έβλεπα, θα την έβλεπα σαν κάτι ενδιάμεσο των δύο (τραγωδία-κωμωδία) αφού οι συντελεστές, μου φέρνουνε στο μυαλό χαρακτήρες του παρα 5 ή απο άλλες σειρές(κωμωδίες), όχι άτομα που θα παιζανε σε τραγωδία (Χωρίς να αμφισβητώ το ταλέντο τους, όλοι τους είναι ωραίοι ηθοποιοί).
Νίκο καλή σου μέρα!Καλά που τα έγραψα εδώ και ξέσπασα,άλλα πήγα να δω ,άλλα είδα,αν ήθελα να τους ξαναδώ στο Παρά Πέντε,καθόμουνα σπίτι μου και τους έβλεπα στο βίντεο!Αλλά είπαμε,ήμουν μειοψηφία(μια ζωή!ξέρεις εσύ!)!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα λέμε σε λίγο!
Καλημέρα,ρε κουμπάρε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ΕΛΕΝΗ δεν κυριαρχεί το τραγικό όπως το ορίζει ο Αριστοτέλης,αλλά ο παράγοντας Τύχη,Έτσι αυτή η επιλογή οδηγεί και στον Μενέλαο,ήρωα-καρικατούρα,κάθε άλλο παρά ήρωα με την τραγική έννοια!Ούτε η Ελένη ανήκει στους τραγικούς ήρωες,πασχει μεν με την τραγική εννοια του όρου,αλλα δεν διέπραξε ΄΄ύβριν΄΄.
Ηταν δύσκολο το εγχείρημα του Αθερίδη-σκηνοθέτη να ισορροπήσει ανάμεσα στο τραγικό και στο κωμικό,δεν τα κατάφερε,προτίμησε την εύκολη λύση.
΄Οταν η συνταγή επαναλαμβάνεται....αποδεδειγμένα, ΚΟΥΡΑΖΕΙ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι είναι πολλοί δυστυχώς οι καλλιτέχνες που επιμένουν σ' αυτές τις τακτικές.
Και γνωρίζεις φυσικά, πως επιμένουν γιατί διαφορετικά δεν τους ήξερε ούτε η μάνα τους.
Καλή Κυριακή!
Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές
Γλαρένια μου,καλησπέρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο δυσάρεστο ήταν οτι επρόκειτο για ανθρώπους που εχουν δώσει θετικά δείγματα παρουσίας στο χώρο τους,οπότε οι απαιτήσεις απ΄αυτούς είναι μεγαλύτερες!
Επιμένω ότι,επειδή το ταλέντο τους περισσεύει,αν διάλεγαν οποιοδήοτε έργο του Αριστοφάνη,θα ξεδίπλωναν εκεί όλες τις αναμφίβολες αρετές τους!Δεν τόκαναν και έτσι αδίκησαν τον εαυτό τους,αδίκησαν το έργο,΄΄ικανοποίησαν΄΄μόνο τους θεατές που πήγαν να δουν τη Ντάλια και το Σπύρο!
Καλό σου απόγευμα...
Δεν τους πήρε χαμπάρι
ΑπάντησηΔιαγραφήο Γεωργουσόπουλος ;;;
Τώρα τελευταία επικρατεί μια
νέα αισθητική από τους σκηνοθέτες
των αρχαίων κλασσικών έργων ...
Φάγαμε στη μάπα στα πλαίσια
του "Φεστιβάλ Καλομοίρη" μια
άνοστη κακόγουστη "σούπα" των
"ΒΑΤΡΑ -Χ" του Αριστοφάνη στη Σάμο ...
Επιτέλους κάποιος πρέπει να
τους βάλει στη θέση τους ...
side21,υποθέτω ότι τους ΄΄άρπαξε΄΄και ο Γεωργουσόπουλος(βέβαια αυτός είναι άλλη φάση)-αν είδε κανείς κριτική του Γεωργουσόπουλου,ας μας ενημερώσει.Και για το ΒΑΤΡΑ-Χ καπου διάβασα κακή κριτική!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλο βράδυ....
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΚΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ VAD ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥΣ(μόλις το άκουσα σε τηλεοπτικό παιγνίδι):
ΑπάντησηΔιαγραφή-Ερώτηση:Ποιά Ελληνίδα υπήρξε πρύτανης στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης;
Απάντηση(κρατηθείτε!):Η Ελένη Χατζηαρβελέρ!!!!!!!!!!!!!!!
δεν εχω δει τιποτα αρα δεν μπορω να πω και κατι...
ΑπάντησηΔιαγραφήσημ...οχι δεν εφυγα ακομα εδω ειμαι αλλα πακεταρωωωωωωωωωω να ξερεις ....χαλκιδικη ερχομαι να προσεχεις μην σε συναντησω
skouliki μου,αν στρίψεις Κατερίνη,με βρίσκεις,αν είσαι αύριο Μεταμόρφωση Χαλκιδικης πάλι με βρίσκεις για μια μέρα μόνο,τράβα ,πουλάκι μου, στο δρόμο σου καλύτερα ,άσε εμας τους ΄΄γέροντες΄΄να τρέχουμε στις παραλίες της Πιερίας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα σοβαρά τώρα η πρόταση για Κατερίνη ισχύει για κάθε ώρα και στιγμή....
Καλή σου μέρα...
Την άλλη φορά λέω να αφήσεις τις παραστάσεις και να έρθεις μαζί μου στα μπουζούκια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε κάτι τέτοια θέτρα τρέχουν και οι γονείς μου...τι δουλειά έχεις εσύ με ανθρώπους τέτοιας ηλικίας;!
NDN,Εδώ κάνεις ενα μικρό λαθάκι,εγώ είμαι σε όλα μέσα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε vad, σε συνδυασμό με τα λεγόμενα της Κονιόρδου για το αλλοτριωμένο από την τηλεόραση κοινό, συμφωνώ με τις επισημάνσεις σου για την συγκεκριμένη διανομή και για το συγκεκριμένο έργο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρώ ιεροσυλία να καταπιάνονται με τέτοια "ιερά" κείμενα άσχετοι τηλεοπτικοί ηθοποιοί.